V rozvoji autonomní mobility jde náš kraj správným směrem
Written by david on 14 dubna, 2025
Jak fungují autonomní technologie v praxi? To bylo jedno z témat podnikatelské mise, která se konala během pracovní návštěvy ministra dopravy Martina Kupky v USA. Podnikatelskou delegaci tvořilo 47 účastníků z řad českých firem a institucí a jedním z nich byl také garant sekce Informační a autonomní technologie při Krajské hospodářské komoře Karlovarského kraje (KHK KK) Petr Vašta.
„Bylo velmi zajímavé vidět, jak rozvoj autonomních technologií funguje v USA, kde je jiná legislativa. Cílem bylo se inspirovat, což se povedlo stoprocentně. Zároveň nám cesta přinesla ujištění, že jdeme správným směrem,“ sdělil Petr Vašta, garant sekce Informační a autonomní technologie při Krajské hospodářské komoře Karlovarského kraje.
Účastníci navštívili centrum Curiosity Lab v Atlantě zaměřené na testování autonomních vozidel a inovace v dopravě, dále se setkali s odborníky v oblasti chytré mobility a infrastruktury, účastnili se exkurze ve společnosti Nuro v San Francisku, která je průkopníkem autonomních doručovacích vozidel, a navštívili například také jedno z největších testovacích center pro autonomní vozidla v USA, GoMentum Station.
„Spojené státy jsou v oblasti autonomních vozidel o krok dál. Například v San Francisku už jsou v provozu autonomní vozy taxi. Bylo inspirativní vidět, jak dobře tyto systémy fungují a že zvyšují plynulost a bezpečnost provozu. Rád bych proto poděkoval za zorganizování cesty našemu velvyslanectví a konzulátu v USA a společnosti CzechTrade,“ doplnil Vašta.
Právě Karlovarský kraj má ambice stát se centrem pro testování a implementaci autonomních technologií. Umožnit to má celoregionální pokrytí unikátní 5G CCAM sítí a vybudování ITS infrastruktury včetně nejmodernějšího krajského dopravního informačního centra, které zajistí analytická data pro efektivní řízení dopravy na územní kraje. KDIC bude také řešit i dohled nad testovacím prostředím pro autonomní technologie.
„V Karlovarském kraji vzniká unikátní datová infrastruktura, která bude umožňovat bezpečné testování právě těchto technologií. V USA se autonomní vozy taxi učily za provozu. Rok jezdily bez posádky a díky čidlům získaly potřebné zkušenosti. My jdeme s bezpečností dál a pro jistotu budujeme infrastrukturu, která senzory na vozidlech doplní. Vozidla tak budou mít přehled nejen o tom, co se děje v jejich bezprostřední vzdálenosti, ale i o tom, co se děje za rohem. Člověk dokáže najednou vnímat v průměru pět podnětů. Technologie ale zpracuje velké množství dat v reálném čase a ihned na ně zareaguje. A na rozdíl od člověka se neunaví,“ doplnil Petr Vašta.
Prvními konkrétními projekty využití autonomních vozidel jsou chebská Košovka pro svoz odpadu a či autonomní MHD minibus, který by mohl jezdit v Mariánských Lázních, Karlových Varech a Chebu.